Öğrenme güçlüğü çeken çocuklara nasıl davranılmalı? Uzmanından öneriler | Egenews | Ege ve İzmir Son Dakika HaberleriEgenews | Ege ve İzmir Son Dakika Haberleri

21 Kasım 2024 - 21:15

Öğrenme güçlüğü çeken çocuklara nasıl davranılmalı? Uzmanından öneriler

Öğrenme güçlüğü çeken çocuklara nasıl davranılmalı? Uzmanından öneriler
Son Güncelleme :

30 Nisan 2022 - 14:55

3140 Okuma

Öğrenme güçlüğü çeken çocukların, öğrenme basamaklarından yaşıtlarından daha yavaş geçtiğini söyleyen Uzman Psikolog M. Yunus Çekiç, “Öğrenme güçlüğü çeken çocuklar soyut şeyleri çok zorlukla öğrenirler, öğrendiklerini çok çabuk unuturlar, kolayca yorulur ve sebatsızdırlar, kendilerine olan güvenleri azdır, oyun ve toplum kurallarına uymakta zorluk çekerler, bazen hiç uymazlar” dedi.

Aileler nasıl davranmalı?

Ebeveynleri öğrenme güçlüğü çeken çocukları yaşıtlarıyla kıyaslamama konusunda uyaran Uzman Psikolog Çekiç, ailelere şu tavsiyeleri verdi:

– Çocuğunuzda herhangi bir problem (geç, güç öğrenme, unutkanlık vb.) fark ettiğinizde öğretmeniyle hemen diyaloğa girin ve bir rehberlik uzmana ulaşarak problemin kaynağını araştırın.

– Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin, çevreden gizlemeyin. Kıyaslayıp eleştirmeyin.

– Aşırı derecede koruyucu olmayın. Bu, çocukta kendine güveni azaltır.

– Çocuğa yapabileceği işleri yaptırın. Başardığı işlerde teşvik edin, ödüllendirin.

– Genel ifadelerden çok özel ifadeler kullanın. Eşyalarını ortadan kaldır ifadesi yerine ‘oyuncağı yerine koy’ ifadesi kullanılmalı.

– İsteklerinizde ve koyacağınız kurallarda tutarlı olun. Ne zaman nasıl davranış bekleniyorsa çocuğunuza bunu anlatın ve bu beklentinizi bir daha değiştirmeyin. Böylece çocukta kararlı davranışlar gelişecektir. Kararsız olursanız, çocuk paniğe kapılabilir.

– Çocuğunuza acele komutlar yerine yavaş ve basit komutlar verin.

– Tehdit etmekten sakının. Tehdit, çocuklar üzerinde birçok olumsuz etkiler yapar. Çok yapıldığında çocuklar hiç aldırmaz ve davranış bozukluğu düşmanlık duygularını teşvik eder.

– Bu çocukların kasları tam gelişmemiştir. Bunu sağlamak amacıyla el temrinlerine ve becerilerine yer verilmeli. (kaba boyama, çamur-hamur gibi maddelerle oynama, makasla kağıt kesme, boncuk dizme)

– Çocuğa öz bakım becerileri öğretilmeli. (Giyinme, kendi kendine yemek yeme, yıkanma vb.)

– Öğretmenin okulda vermiş olduğu derslerin evde de devam edebilmesi için çocuğunuzun ödevlerini takip edin, sık tekrar yaptırın. Çocuğunuz çabuk sıkılacağından (ağır öğrenen çocukların temel özelliğidir), sıkıldığında etkinliği bırakın, sevdiği bir şeyi yapmasına izin verin (TV seyretme, oyun oynama vb.) sonra tekrar etkinliği çalışın. Bu şekilde dikkat dağınıklığını da engelleme olanağına sahip olursunuz.

Eğitimciler nasıl davranmalı?

Çekiç, öğrenme güçlüğü çeken çocukların karşılaşacağı problemlerin önüne geçmek için ebeveynlerle iş birliği yapılması gerektiğini kaydederek, eğitimcilere şu önerilerde bulundu:

– Küme çalışmalarına öncelik sağlamalı, birbirleriyle iyi geçinmeleri ve zamanlarını verimli şekilde kullanmaya teşvik edilmeli.

– Öğrenci, eğitim-öğretim çalışmalarında etkin aktif duruma getirilmeli.

– Basit sözcükler ve kısa cümleler kullanılmalı, kendilerini sözle anlatmaya teşvik edilmeli. Somut materyallerden faydalanılmalı.

– Başarı ile yapılmış işler üzerinde önemle durulmalı. Çocuklar başarılı oldukları faaliyetlerle ilgilendiğinden, bu durum güdüleyici olacaktır.

– Çocukların öz güvenin artırıcı ifadeler kullanılarak öğrenme için cesaret verilmeli.

– Çocuklara arkadaşları önünde müdahale etmekten kaçınılmalı. Çocukların uyumsuz davranışlarını sınıf huzurunda tartışmamalı.

– Ağır öğrenen çocuklar çekingen olduğundan, sosyal ilişkilerde ön planda yer verilen görev dağılımlarında bu çocuklarda göz önünde bulundurulmalı.

– Arkadaşlarıyla kıyaslanmamalı.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.