TEI‘nin Eskişehir tesislerinde geliştirilme süreci devam eden TJ300 turbojet motoru, ilk kez Şubat 2020’de ateşlenmiş ve başarılı bir şekilde çalışmıştı. 240 mm çapta verdiği performans ile dünyadaki diğer motorların zaten önündeydi. Testleri devam eden motorda 1300 Newton itki hedeflenirken 1342 Newton itkiye ulaşıldığı görülüyor.
Gemisavar füze kadar motoru da ihtiyaç
Türkiye’nin geliştirdiği uzun menzilli ve daha büyük bir gemisavar füzesi ATMACA‘nın bu yıl envantere gireceği açıklanmıştı. Orta menzillere kadarki daha küçük deniz hedeflerine yönelik boşluğu doldurmak içinse orta menzilli gemisavar füzesi (henüz adı konmadı) projesi 2017’de başlatılmıştı. Motoru ile birlikte tamamen yerli olarak geliştiriliyor ve zaman zaman test süreçleri hakkında bilgi veriliyor.
Gemisavar füzeler, gemi vurmak için kullanılır. Deniz radarlarına yakalanmamak için deniz yüzeyine çok yakın uçarlar. Adeta denizi yalayarak hedefe giderler. Bu rakam yeni nesil füzelerde birkaç metreye kadar inmiştir.
Denize yakın uçmak görünmezlik avantajı sağlarken hava soluyan motorun bu şartlar altında sorunsuz çalışması gerekir. Bu füzelerin çapları da küçük olduğu için küçük çaplı ve yüksek itkili motor geliştirmek başlıca zorluklardan biridir. Kısacası itki en önemli parametredir ve gelen bilgilere göre TJ300 için işler yolunda gidiyor.